Het is al weer vijf jaar geleden (2007) dat ik het Ara Pacis museum in Rome bezocht. Een museum dat ik zelf zou bestempelen als een secundaire keus als je het vergelijkt met de absurde hoeveelheid hoogwaardige musea die Rome rijk is, maar desalniettemin de moeite waard als je een passie hebt voor oud Romeins spul. Naast het prachtige altaargebouw uit de tijd van Augustus dat in dit museum te vinden is zou ik kunnen uitweiden over de conflicten die veroorzaakt zijn door het ontwerp van het gebouw. Maar dit is geen blog over het Ara Pacis museum, hoe interessant ook, dit is een blog over Marcus Aurelius.

Bij het verlaten van het museum werd ik voorspelbaar genoeg door het souvenirwinkeltje geleid. Zoals altijd in het buitenland in doodsangst dat ik niet genoeg boeken bij me zou hebben (ik had er als ik het me goed herinner maar 4 bij me, voor de 4 weken dat ik in Rome was) besloot ik de boekafdeling even door te kijken. Dan zou ik nu natuurlijk kunnen schrijven dat wat ik toen zag mijn leven veranderde, maar dat zou overdreven dramatisch zijn. Wat ik zag was een Penguin Classics uitgave genaamd Meditations van Marcus Aurelius. En goed geprijsd!

Aaah… Marcus Aurelius. Als klassiek geschoolde toenmalige semi-Master van de Romeinse archeologie zei me dat wel wat. Marcus Aurelius! De filosoof-keizer, de verlicht despoot, één van de laatste ‘goede’ keizers, de ethicus en noem nog maar wat kort-door-de-bochtachtige omschrijvingen die we hopelijk nader gaan bekijken in het vervolg van dit blog. Wat ik hier in mijn handen had was een Engelse vertaling van teksten die Marcus Aurelius zélf geschreven had.

Ik bedacht me geen moment en legde het boek weer terug in het schap. Allemaal heel interessant, maar ik had al een boek bij me over Ostia, de oude havenstad van Rome waar ik aan het opgraven was, en Edward Gibbons moordwapen van 1000 pagina’s genaamd Decline and fall of the Roman Empire. Iets luchtigers zou leuk zijn. Een populaire geschiedenis van het Romeinse trottoir of zo. Na nog vijf minuten vruchteloos rondspeuren tussen de schappen gevuld met stuk voor stuk fascinerende boeken besloot ik bij mijn eerste keus te blijven. Het zou tijd worden dat ik daadwerkelijk iets las geschreven door een persoon uit de periode die me fascineerde zelf! Het werd Marcus Aurelius… en die beslissing veranderde, om het niet té dramatisch te maken, een stukje van sommige dagen van mijn leven.

Mijn streven met dit blog is mijn interesse voor de Romeinse tijd en Marcus Aurelius in het bijzonder te delen met wie het ook maar wil lezen. Sommige posts zullen ingaan op bepaalde uitspraken uit de Meditations van Marcus Aurelius, andere posts zullen kijken naar meer recente zaken en ik kan niet volledig uitsluiten dat er nog uitstapjes zullen volgen naar boeken of andere historische tijdperken. Specifieke vragen over deze onderwerpen? Laat vooral een reactie achter.

